Сара Мун: първата жена-фотограф, снимала за календара на Pirelli

Posted: август 29, 2011 by maider634 in ЖМУЦ Любимци
Етикети:, , , , ,
Крактка биография

Известната фотографка Сара Мун е родена през 1941г. във Франция. Тя произхожда от семейството на англичанин и французойка. Заради войната, семейството се преселва в Англия, където Мун получава художествено образование. От 1960г. до 1966 Сара Мун работи като професионален модел, а след 1970г. решава да застане от другата страна на фотоапарата и започва своята кариера като фотограф. Тя бързо се доказва като талантлив и запомнящ се с творбите си професионалист.
През 1968г. Сара Мун започва дълъг период на съдружие с модната къща „Maison Cacharel”, а нейният индивидуален и неповторим стил – мечтателен, чувствен, романтичен и импресионистичен я прави световно известна.
През 1972г. Мун работи за годишното издание на известения календар на марката „Pirelli”, даван като подарък на важните клиенти на компанията. С този проект Мун се превръща в първата жена фотограф, работила за изданието.
Мун работи за водещи списания като “Marie-Claire”, “Vogue”, “Nova”, “Harper’s Bazaar”, “Elle”, “Stern”. Нейните фотография не остават недооценени и много скоро печелят безброй награди.
След петнадесет години работа като моден фотограф, работейки и следвайки командите на много световно известни марки като “Vogue”, „Chanel” и “Dior”, кариерата на Сара Муун прави завой, когато тя решава да посвети себе си и творчеството си на фотографията по-лично и този път абсолютно артистично.
През 1985 г. тя създава серии от фото илюстрации за „Червената шапчица”. Тези снимки са публикувани в книга, съпровождани от текст на Шарл Перо.
Сара Мун е автор на няколко книги и филми, носител е на награди.

Изложби
● Galleria Carla Sozzani, Милано, 2002
● Howard Greenberg Gallery, Ню Йорк, 2001
● Michael Hoppen Gallery, Лондон, 2001
● Maison de la Photographie, Москва, 2001
● Weinstein Gallery, Минеаполис, 2001
● Jane Corkin Gallery, Торонто, 1999
● Camera Work Gallery, Берлин, 1998
● Galleria Carla Sozzani, Милано, 1996;
● Center National de la Photographie, Париж, 1995
● Rencontres Internationales de la Photographie, Арлес, 1994
● Staley Wise Gallery, Ню Йорк, 1993
● Printemps Ginza, Токио, 1989
● International Center of Photography, Ню Йорк, 1983

Стилът

Сара Мун често е наричана „фотограф – импресионист”, тъй като нейните снимки са изпълнени в стил, наподобяващ импресионизма в изобразителното изкуство.

Удивителното и неповторимо в творчеството и е неговата връзки с измисленото и фантастичното. Още в първите си фотографии, Муун илюстрира желание за откъснатост от реалността.

Първоначално изборът и да се занимава с модна фотография я насочва в друга творческа посока. В този вид фотография всичко е въпрос на илюзия, на привлекателност, мечти и вярно предаване на реалността.

Във фотографиите на Сара Муун се забелязват два типа разфокусиране на изображението. Единият представлява размазване, дължащо се на движението на обекта на снимане. Вторият вид е получен чрез повторна експозиция на същия кадър, като обекта променя положението си всеки следващ път.

По време на кариерата си в модната фотография, Сара Мун снима в цвят в зависимост от конкретния случай. Във втория период от творчеството си, Муун първоначално се насочва към черно-бялата фотография, за да създаде снимки, навяващи самота, нереалност, момент извън времето. Понякога разнообразява работата си с цветни снимки, които обаче са много различни от черно-белите и творби.

Фотографката възприема цвета като обект сам по себе си, а неясните контури на цветните петна отдалечават снимките от точната прецизност, характерна за фотографията и ги доближават повече до художествена картина.

За снимките си, Муун не работи със светкавица, а използва дневната светлина. Тя предпочита да снима в черно-бели тонове, намирайки ги по драматични, пред цветните снимки.

Според собствените и думи, творчеството и е повлияно от малцина модни фотографи, сред които френския фотограф Ги Бурден.

Календарът на „Pirelli“

За календарът на „Pirelli” 1972г. е време на промяна. По онова време арт директорът на „Pirelli” – Дерек Форсайт е напълно наясно с нуждата календарът да се отличи от крещящата вулгарност на снимките, заливащи улиците.

Това е и причината да поеме риск, като повери изданието на календара  от 1972г. в ръцете на първата жена фотограф в историята на „Pirelli” – Сара Муун.

За място на снимките е избран Париж – град, който Мун обича и който няма да тежи много на бюджета на „Pirelli”. Villa Les Tilleuls е мястото, подбрано за осъществяване на снимките. То е било изоставено, но е служило като военен щат на Гестапо по време на Втората световна война. Била е необходима много работа, за да може мястото да влезе в необходимия вид и Муун върши повечето от нея сама. Резултатът е място, отдалечено от света, притежаващо фантастична атмосфера.

Това издание на календара няма конкретна тема: предметът на снимки е жената, не като провокатор на еротични послания, но сигурна в своята женственост. Атмосферата напомня тази на импресионистите – публичен дом, където жените очакват богатите си клиенти.

Сара Мун сама избира моделите си: Mick Lindburg, Suzanne Moncur, Boni Pfeifer, Inger Hammer, Magritt Rahn, and Barbara Trethman. С тях, Мун се отнася търпеливо и изгражда хармония от спонтанност и приятелство, които личат в снимките.

В това издание, всеки месец е разделен от следващия със снимка. То въвежда нов стил и за пръв път календарът започва да се продава на черния пазар, като всяка снимка струва по £100.

Календарът от 1972г. е считан за един от най-красивите и макар да отнася критики от някои мъже, пресата харесва календара, а успехът му е много голям.

Реклами

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

Connecting to %s