Колко свободни са българските медии

Posted: април 21, 2011 by nikta87 in Връзки с обществеността

Българският Хелзински Комитет /БХК/ в годишния си доклад  пише, че България спада в класациите за свобода на медиите. В същото време вестници като „Шок”, „Шоу”,”Уикенд”,”Галерия”,”Торнадо”, като че ли не са чували за журналистическата етика.

„ Единствените , които инвестират в българските медии, изглежа са хора, които имат някакви връзки с организираната престъпност, или са свързани по някакъв начин със сивата икономика. Проблемът със свободата на медиите остана”. Това е мнението на Оливие Бесил, ръководител на белгийския клон на „ Репортери без граници” по повод свободата на словото в България. В интервю за българската редакция Радио Дойче веле експертът твърди, че в България сивата икономика и мафията набират все повече сили и това поражда много въпроси.” Защо те не използват медиите за публични интереси, а за своите собсвени; Натискът които се оказва върху разследващите журналисти, занимаващи се с теми като наркотрафик, контрабанда на цигари или лекарства, а дори и с публични дела, е твъдре голям. България е членка на ЕС все пак , тя не е страна от Трети свят” Друг сериозен проблем за медиите в България, според Оливие Басил, е фактът, че много журналисти работят без договор, като по този начин могат да бъдат уволнени лесно и върху тях може да бъде упражняван натиск.

В гоненето на висок рейтинг и тираж  медиите все по-често залагат на комерсиалното и жълтото. Класическата журналистика отстъпва за сметка на сензациите. Това е така, защото голяма част от собствениците на медиите имат интерес от по-масова аудитория, за да налагат влияние, а търговията с влияние е основен мотив за инвестиции в медийния бизнес. Собствениците основават или придобиват медии, за да ги използват в паралелните си бизнеси.

Българските медии все по-често са инструмент за подкрепа или натиск срещу политици. Българският Хелзински Комитет съобщава, че заради преплетените политически и икономически интереси преобладава безкритичното или прекомерно положителното отношение на медиите към сегашното правителство и особено към премиера. Същевременно обаче  в края на 2010 г. държавата наложи глоба от 32 000 лева на  „Икономедия” АД (издател на „Капитал” и „ Дневник”) за разследвания на връзките между власт, пари и медии.

Седмичникът „ Капитал” разкри, че 50% от парите  на най-големите държавни предприятия са на депозит в Корпоративна търговска банка, свързана с „ Нова българска медийна група”( компанията, която притежава вестниците :„Монитор”, „Телеграф”, „Политика”,” Експрес”, „Меридиан мач” и Борба”, заедно с телевизиите TV7 и  BBT, които следват сходна редакционна политика).

Сайтът bnews.bg (медията привлича внимание с многобройния си екип, който работи в офис на едно от най-скъпите места в София-пл.” Народно събрание”9 . Журналисти , които пишат за сайта, разкриха, че отговорен редактор е Айсехел Руфи- по-известна като бившата съпруга на Ахмед Доган) и  vsekiden.com са с изцяло новинарска насоченост. Реалният им собственик  е добре скрит. В момента е невъзможно да се установи кой стои зад тях, още по-малко причините за големите инвестиции. Повтаря се сценарият с печатните медии- „инвеститорите” влагат пари , за да търгуват с влиянието на медиите.

През 2010г  Красимир Гергов най-после си призна, че е имал и има участие в собствеността на частната bTV. Това се случи едва, когато ГЕРБ промени медийния закон и отпадна текста, свързан с забраната на рекламни босове да притежават радио и телевизионни канали. Това, че в продължение на 10 години е нарушавал закона не доведе до никакви последствия, коментират от Българският Хелзински Комитет.

Българските журналисти „продължават да бъдат сплашвани , за да се защитят икономически, политически и криминални интереси; тези действия често остават безнаказани, което води до автоцензура”, изказава мнение ” Фрийдъм хаус”

Реклами

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s