Социалното одобрение

Posted: март 23, 2011 by ekipmgm in Връзки с обществеността

Там, където всички мислят еднакво, никой не мисли кой знае колко.

Уолтър Липман

Ако искате да се научите да получавате съгласието на другите и да се противопоставяте на чуждото влияние, горещо Ви препоръчвам да прочетете книга на Робърт Чалдини “ ВЛИЯНИЕТО. Психология на убеждаването“. В една от главите става въпрос за принципа на социалното одобрение.Той гласи, че eдин от начините да определим кое е правилно и кое не, е да установим кое е правилно според другите. Обикновено  kогато много хора правят нещо, значи то е правилно. Феномена на  социалното одобрение  много добре се илюстрира с начина, по който някои индиански племена са ловели северноамерикански бизони. Тези животни имат две характерни чери, които помагат лесно да бъдат подведени  от социалното одобрение. Първо, очите им са разположени отстрани на главата, така че за тях е по-лесно да гледат настрани, отколкото напред. Второ,  когато бягат те навеждат глави надолу, така че не могат да виждат стадото пред тях. В резултат от това индианците осъзнават, че е възможно да убият голямо количество бизони, като насочат стадото към пропаст. Животните, реагиращи на гръмовитото общо поведенеие наоколо свършват останалата част от работата.

Рекламодателите прибягват до подбна хитрост и със потребителите, като информират, че продукта им е „страшно популярен”  или „бие всички продажби”, защото тогава не се налага да ни убеждават директно, че той си струва. Достатъчно доказателство е само да кажат колко много други хора смятат така. Кавет Робърт, консултант по продажби, чудесно изразява същността на принципа в съвета, който дава на стажантите продавачи: „Тъй като 95% от хората са имитатори и само 5 % са инициатори, хората биват убеждавани по лесно от действията на другите, отколкото от всяко друго доказателство, което можем да им дадем.”

Условия, при които се проявява най-изразено принципа:

Несигурността

Когато се чувстваме неуверени в себе си, когато ситуацията е неясна или поражда съмнения, когато властва несигурност, ние тълкуваме и копираме действията на другите като правилни.Но когато използваме реакциите на другите,  за да решим собствените си проблеми, много е вероятно да пропуснем един дребен, но много съществен момент. Тези същите хора най- вероятно също гледат соц. одобреното. Тенденцията всеки да гледа какво прави другия, може да доведе до впечатляващо явление, наричано „ масово неведение”. Класически пример е случаят на Катрин Дженовезе. Девойката била нападната и убита на улицата, докато се прибирала от работа късно вечер. Но тя не била загинала от бърза и неусетна смърт. Нейната смърт била дълга, мъчителна и публична. В продължение на повече от половин час 38 достопочтени, спазващи законите граждани на Куинс наблюдавали как убиецът преследва и пробожда жертвата си в три отделни атаки. На два пъти гласове и внезапно блесналата светлина от техните спални плашели убиеца и той се отдалечавал. Но всеки път, когато  се връщал, той откривал своята жертва и отново я намушквал. Нито един от очевидците не се обадил на полицията по време на убийството. Как е възможно 38 очевидци да не направят нищо при тези обстоятелства? Според психолозите  основната причина се основава на принципа на соц. одобрение и обхваща ефекта на масово неведение. Много често критичната ситуация не е очевидна. Дали мъжът, който лежи  на улицата, е жертва на сърдечен удар, или е заспал пияница?  Дали подобните на изстрели звуци от улицата идват  от огнестрелно оръжие, или са недоизгорелите газове от минаващ камион? Дали шумът от съседите означава физическо насилие, което изисква намесата на полицията, или е особено шумен семеен скандал, в който намесата ще бъде неподходяща и нежелателна? Какво всъщност се случва? При чувството за такава несигурност естествената реакция е да се огледате  и да видите какво правят другите. От начина, по който реагират те, ние можем да съдим дали да приемем  произтичащото за произшествие. Онова, което неусетно пропускаме, е че  всички останали свидетели на събитието най-вероятно също ще се огледат наоколо. И понеже всички ние искаме да изглеждаме пред другите уравновесени и невъзмутими, ще потърсим реакцията на околните, изглеждайки привидно спокойни. Така всеки ще види другите спокойни и бездействащи. В резултат от това и по логиката на принципа  на социалното  одобрение, събитието ще бъде интерпретирано като неизискващо спешна намеса. По този начин се проявява състоянието на масово неведение,” при което всеки човек си мисли, че след като никой не е разтревожен, заначи няма нищо страшно.

Сходството

По-склонни сме да следваме примера на подобен на нас човек, отколкото на различен. Това е причината все по-често да гледаме по телевизията как случаен, съвсем обикновен човек от улицата горещо ни препоръчва някаква стока. Хората от рекламния бизнес много добре знаят, че успешен начин да продадат нещо на обикновения зрител (които представлява най-големият потенциален пазар), е да покажат, че други обикновени хора харесват и използват този продукт. Ето защо, независимо дали става дума за безалкохолна напитка, болкоуспокояващо или перилен препара, пред очите ни г-н и г-жа Средностатистически ги обсипват с похвали. Призводителите на реклами наемат подставени лица, които играят ролята на обикновени хора,  „непринудено“ изразяващи пред камерата своята подкрепа за стоката. Удивително е колко плоски могат да бъдат тези реклами с “ непринуденото интервю“. Ситуациите очевидно са режисирани, участниците несъмнено са актьори и е повече от ясно, че диалогът е предварително заучен.

Да обобщим: Общоприетото поведение  е най-въздейстащо за онези, които не са наясно или се чувстват несигурно  в определена ситуация, затова бъдете уверени в себе си, анализирайте обстоятелствата и не се поддавайте на стадното чувство!

Реклами

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s